Na aukčním portále společnosti RR Auction mají fanoušci retro techniky možnost svést souboj s ostatními zájemci o vlastnictví unikátních artefaktů z dob minulých.
Asi by se dalo předem upřesnit, že „jen pouze bohatí“ fanoušci mají tuto možnost. Jelikož u některých nabízených položek aktuální cena atakuje hranici dvaceti tisíc amerických dolarů. My, kteří nedisponujeme tak velikým prasátkem na peníze se aspoň můžeme pokochat fotkami z galerie.
Atari Cosmos
Ve světě sběratelů videoher existují artefakty tak vzácné, že se o nich hovoří téměř jako o mýtech. Jedním z těchto pokladů je prototyp Atari Cosmos, produkt, který měl přepsat historii herního průmyslu, avšak nikdy nespatřil světlo světa.
Nyní se jeden z těchto prototypů objevil v aukci, přičemž jeho původ potvrzuje průvodní dopis od Allana Alcorneho. Tento kus pradávné historie, přestože je nefunkční, představuje unikátní příležitost pro sběratele a nadšence do historie videoher. S rozměry přibližně 21 x 33 x 15 cm a zachovalými prvky designu, včetně LED matic a specifických tlačítek, je tento prototyp živoucím důkazem toho, co by se mohlo na trhu objevit, kdyby Atari Cosmos dosáhlo svého plného potenciálu.
Stolní herní systém, který měl využívat holografické kazety překryté displejem s LED diodami, je z osobní sbírky tvůrce hry Pong, Allana Alcorna.
Tento systém měl mít devět vestavěných her – Asteroids, Basketball, Dodge ‚Em, Football, Outlaw, Road Runner, Sea Battle, Space Invaders a Superman – které by se aktivovaly levnou kazetou obsahující holografický obraz a výřez, podle kterého by systém určil, kterou hru má načíst.
Přes všechnu snahu inženýrského týmu a pozitivní odezvu na veletrzích se Atari rozhodlo projekt Cosmos zrušit. Důvody byly různé, od nedostatku zájmu marketingového oddělení po rozhodnutí Raye Kassara (manažer, kterého Warner pověřil vedením Atari a který předtím pracoval ve společnosti Burlington Industries a nevěděl nic o startupech ani o herním byznysu) nepustit produkt na trh. Tento krok vedl Allana k jeho rezignaci ve společnosti Atari.
Cena v době psaní článku činí 6 000 dolarů.
Původní nákres herního obvodu arkádové hry Pong
Pong, jedna z prvních arkádových videoher, vstoupila do historie jako ikona, která odstartovala průmysl videoher. Za tímto fenoménem stojí geniální návrh obvodů Allana Alcorne, prvního zaměstnance společnosti Atari. Na dosah sběratelů se nyní objevil originální nákres herního obvodu hry Pong, který představuje nejen vzácný kus historie, ale také svědectví o inovačním duchu své doby.
Alcorn, jako tvůrce Pongu, se pustil do vývoje hry bez předchozích zkušeností s tvorbou videoher. Jeho návrh, založený na tranzistor-tranzistorové logice (TTL), používal logické hradla, klopné obvody a čítače k vytvoření jednoduché interaktivní hry. Originální nákres herního obvodu Pongu, který nyní spatřil světlo aukční síně, obsahuje základní oblasti obvodu zodpovědné za generování videa, včetně horizontální a vertikální synchronizace a pozicionování, jakož i zvukové efekty a spínač pro mince.
Přestože byl Alcorn při vývoji hry Pong omezen přiděleným rozpočtem, pod tlakem zakladatelů Atari (Nolan Bushnell a Ted Dabney), přidal klíčovou složku, která měla hru odlišit – zvukové efekty. Místo přidávání nových komponent se Alcorn rozhodl využít stávající generátor synchronizace k vytvoření tří tónů: nízký – při odrazu míčku od bočních stěn, vyšší při zásahu pálky a hlubší – při skórování bodu. Tyto zvuky nejenže zvyšovaly ponoření hráčů do hry, ale také sloužily jako reklama pro Pong v kontextu arkádových automatů umístěných v amerických barech, kde přilákaly zvědavost ostatních hostů.
Nákres herního obvodu je nejen technickým dokumentem, ale svým způsobem také uměleckým dílem. Jeho sběratelská hodnota je nepřímo úměrná jeho historickému významu. A dopis, který potvrzuje jeho původ, dodává nákresu autentičnost a příběh, jenž osloví nejen sběratele, ale i každého, kdo se zajímá o počátky technologie videoher.
Aktuální cena v aukci je 11 283 dolarů.
Computer Space
Mimořádně vzácná originální a plně funkční arkádová hra Computer Space vydaná v roce 1971 společností Syzygy Engineering.
Hra Computer Space, navržená průkopnickými herními vývojáři a elektroinženýry Nolanem Bushnellem a Tedem Dabneym, je první arkádovou videohrou, která kdy byla vytvořena, a zároveň první komerčně dostupnou videohrou, které se v době distribuce prodalo odhadem 1 300 až 1 500 kusů.
Hra je uzavřena v originální futuristické modré skříni z laminátu s jiskřivými (kovovými) vločkami o rozměrech přibližně 24 × 67 × 30 cm, na jejíž zadní straně se nachází vypínač, větrací otvory pro reproduktory a štítek s nápisem Nutting Association Parts: „Model č. 720, sériové číslo 10144“. Hardware hry se skládá z napájecího zdroje Xentek, televizoru General Electric a řady desek s obvody, kterým se ve firemních letácích přezdívá „brain box“. Přední ovládací panel obsahoval slot na 25 centů, tlačítko pro vracení mincí, tlačítko „Start Game“ a čtyři ovládací tlačítka pro „Fire Missile“, „Thrust“ a otáčení doleva a doprava.
Computer Space, odvozená od počítačové hry Spacewar! z roku 1962, měla svůj oficiální debut na veletrhu Music Operators of America (MOA) v hotelu Conrad Hilton v Chicagu, Illinois, 15.-17. října 1971. Ačkoli prodeje byly skromné, hra inspirovala vznik sequelu pro dva hráče a její ikonická skříň se dokonce objevila ve filmu Soylent Green z roku 1973, čímž se stala první videohrou zobrazenou ve filmu. Po odchodu od společnosti Nutting, Bushnell a Dabney založili Atari a s hrou PONG odstartovali revoluci ve videohrách.
Computer Space nepřinesla videohry masám, ale stanovila vzor pro téměř všechny mincovní arkádové videohry, které následovaly. Inspirovala také první profesionální vývojáře her, jako byl Jerry Lawson, inženýr, který vedl vývoj první konzole s kazetami v roce 1976, a designéra her pro Atari Eda Logga, jehož bestseller Asteroids z roku 1979 čerpal inspiraci z Computer Space a Space Invaders.
Aktuální cena v aukci je 19 561 dolarů.
Tak co? Jdete do toho a něco před víkendem zakoupíte?