Je den. 8 hodin ráno. Slunce jasně svítí. Špatná výzbroj. Minimální šance na přežiti, co dál? Šli tedy ke starostovi. Moc jim nepomohl. Město je prokleté. Studna je otrávená. Lidi jsou falešní a sobečtí. A je čím dál tím hůř. Tak tedy rychle pryč z Vertiga, dokud je čas!
Neuběhli ani půl míle a už se odněkud přihnaly dva šípy. Dva šípy zplodily dvojí smrt. Sotva se zorientovali, bum, odněkud přiletěl kámen. Bum a bum, hned další dva. Nakonec zbyl jeden sám, utíkal, své kamarády nechal ležet, kde padli. Avšak nevšiml si víly sledující bitku zpovzdálí. Ještě krok a z rychle pádícího mladíka je dokonalá socha.
Hory se začaly třást, zvířata začala křepčit v ohradách a lidé se zamykali. Zdáli se ozýval mrazivý smích – to se zas Lord Xeen baví na účet nezkušených dobrodruhů. Ano, když se na začátku hry objevíte ve městě Vertigu, jste nezkušení a neumíte zhola nic. Vaší jedinou nadějí je vyhovět starostovi a osvobodit město (naprosto banální záležitost). Získáte tím peníze a zkušenosti alespoň na třetí úroveň – tj. úroveň přežití, jinak se v okolním světě vůbec nechytnete, Xeen je na rozdíl od ostatních „dungeonů“ trochu zpestřen. Nepostupujete s družinou hloupě po schodech sklepení nahoru a dolů, ale putujete zlým a zkaženým světem. Jsou vám zadávány za úkol takové mise, jako třeba přinesení kamene ze žhavé lávy nebo vyhnání skřetů z hor. Ve světě o rozloze 150 x 750 mapovacích čtverečků s pěti městy (cca 50 x 50) a s přibližně 30 podzemními jeskyněmi (cca 40 x 40) a různými dalšími místy, o jejichž rozlehlosti zatím nemám ani ponětí, to není žádná hračka.
Profíky potěší a amatéry pozlobí nádherné zjištění, že po měsíci intenzivní pařby vám stále ještě zbývá kolem dvaceti zakázek, jež jste ještě nesplnili, a čeká vás toho ještě mnohem více! Myslím si, že většině z vás zamotají hlavu čtyři druidové (zimní, letní, jarní, podzimní), kteří si mezi sebou po vás neustále posílají sněhové vločky, lístky stromů, dešťové kapky atd. Ale jakmile časem dostanete dostatek zkušenosti, dejte druidům výpověď, jinak se uběháte (asi se zde jedná o chybu v programu, neboť jsem vykonal 4 okruhy a zkušenosti jsem dostal pouze po prvním z nich).
Je zde též mnoho novinek, se kterými se v jiných adventurách „v hlavní roli“ často nesetkáte. Peníze si můžete uložit do banky, v hospodě se pořádně napít, u kováře si „nabrousit“ (browse) zbraně. A pokud máte zkušenost i peníze, můžete se na další úroveň vytrénovat (podobné zpracování jako u šíleně složitého amigáckého dungeonu FATE, GATES OF DAWN – pozn. redakce). Mrtvé v družině vám oživí za patřičný obnos. Dobrá kouzla můžete dělat pouze s dostatkem drahých kamenů. A takovýchto dábělských vylepšení je zde ještě 548…nebo 549? (jako ve Škodovce. pozn redakce).
I přes všechnu chválu je zde pár drobností, které jsou mi trnem v oku. Po osmihodinovém spánku se vám například vrátí všechny životy. což mi příliš nesedí. Peníze rostou na stromech a vlastní postavy si můžete vytvořit pouze po vstupu do regionu „RaJ (čili Restaurace a Jídelny) Vertigo“ a po zadání příkazu „Sign in“.
Ale nezoufejte, v těchto temných časech záleží jenom na vás. VY nesmíte zklamat. Tak tedy vzhůru proti všem!
Cpt.Vlada
Might and Magic IV: Clouds of Xeen, New World Computing, Inc., 1992
Originalita - 55%
Zábava - 81%
Prostředí - 75%
Grafika - 83%
Hudba - 70%
Efekty - 60%
71%
Originální hodnocení v časopise Excalibur.
Recenze byla publikována v herním časopise Excalibur, konkrétně v čísle 17 z roku 1993.