Nastavení I.
- plugin X – zatím nefunkční, ale asi podle manuálu pro G3 (?!), nějaký patch by se měl objevit na WWW stránce firmy;
- NO OS – hrajete při vypnutém OS, po ukončení hry se do něj program opět poslušně vrátí. Doporučuji pro Amigy nevybavené GFX kartou;
- Multitasking – zde hrajete v multitasku a můžete si zvolit vlastní obrazovku. Doporučeno mít rychlou Amigu;
- on a window – musíte mít WB v 256 barvách a hodně CHIP memory, můžete hrát si v okně;
- iGlasses – pro virtuální brýle, které jsem však ještě ani neviděl 🙁
Pak po pravé stráně jsou další nastavení, jako výběr zobrazovacího módu a modemu. Dále je tu i výběr rutin pro různé procesory, autoři nezapomněli ani na procesor 030, který je bohužel ve většině her jako samostatná třída opomíjen. Další procesory jsou zde zastoupeny jako 020/030/040/060 a Akiko (pro CD32).
Pak ještě dvě políčka pro zatrhnutí jako CloseWB (asi není nutno vysvětlovat) a Enable Tracking, které je určeno pro iGlasses a snímá polohu hlavy. Pro uložení nastavení použijeme tlačítko „Thats Good“ a pro zrušení zase „Forget It!!“.
Vůbec se nezměnilo ovládání, takže opět můžete používat klávesnici (šipky pro chůzi a klávesa AMIGA pro střelbu), joystick a joypad jak standardní, tak i z CD32.
Nastavení II.
Po úvodním obrázku firmy a introscreenu se valí z beden velmi kvalitní hudba. Pomalu vás vtahuje do atmosféry a vy jste napjatí, co se bude dít dál. Ale nejprve se zase musíme pustit do malého nastavování. Takže je na výběr, zda půjdete do strašidelných komnat sám nebo s vámi půjde ve dvojici kamarád, nebo se poperete mezi sebou (ve hře samozřejmě!). Dál si vyberete typ ovládání, možnost hry mezi dvěma počítači pomocí NULL modemu, nastavení krvavosti hry (živočišné pozůstatky nepřítel buď mizí, nebo při volbě „Dirty“ zůstávají na zemi, což umožňuje lepší orientaci, kde jste byli a kde ještě ne), informace o programu a návrat do Workbenche.
Po konečném navolení všech maličkostí už můžeme hrát. Hmm, s takovou malou obrazovku snad nebudu hrát? Takže mačkám ESC (na CD32 je to Play/Pause) a zase další menu:
- continue – návrat do hry;
- pixel width – výška pixelů;
- pixel height – šířka pixelů;
- window size – velikost obrazovky;
- full screen display – hra přes celou obrazovku;
- floor – odstraní textury z podlahy;
- ceiling – dtto ze stropu;
- quit game – bez komentáře.
V Zombie Massacre se musíte prostřílet celkem třiceti levely. Toto číslo je rozděleno do pěti světů, v každém musíte přejít šest úrovní, abyste mohli postoupit do dalšího světa a tím pádem máte možnost pokračovat ne od nova, ale z určitého světa. První svět je Zombie, klasické katakomby, nepřátelé jsou takové černé zombie, klasické postavy mužů z dlouhými vlasy, duchové a nějaká chrlící hlava. Další svět je situovaný do pirátského prostředí, takže zde pobíhají postavy pirátů. Ve všech dvou světech jde o tupé potvůrky, které se pouze sápou po vašem těle. Ale už v třetím světě, který se odehrává v podzemí metra, je možné spatřit nabouchané pankáče, kteří to do vás mydlí hlava nehlava laserballem. Pak se k ním přidá vysoký šéf, který metá lightning boltem, no a začínáte znova. Já jsem došel pouze do 17 úrovně (takže ve druhé ve světě metra jsem zůstal viset :(). Inu, nejsem už takovej lamer, co jsem býval ;). První levely jsou pohodička, teprve ve čtvrtém levelu pochopíte, proč se tomu říká Zombie Massacre, střílíte po nich o106 a oni pořád vylézají noví a noví.
Na začátek máte 3 životy, takže musíte rozvážně používat lékárničky a hlavně se vyhýbat střelám, protože Vám ubírají kousky života. Aktuální zbraň a životy vidíte dole na obrazovce. Levely jsou rozmanité, chodby jsou klasické jak v předcházejících Gloomech (takže žádné výtahy, schodiště atd.), přibyly ale často se objevující tajné chodby. Co mně ale zaráží, že některé chodby jsou hodně podobné jiných v předcházejícím dílech. Jsou zde pohyblivé stěny, metro atd… Dveře se otevírají automaticky při přiblížení, což je ale škoda, protože bych někdy uvítal možnost dveře zavřít, když mi dýchají na záda.
Zbraně atd…
- fire ball je červená, první a základní barva;
- laser ball je zase zelená, je lepší důkladnější;
- super laser ball má zářivě zelenou barvu, je vylepšení předcházející, o mnohem lepší;
- ligthing bolt je pro změnu modrý, je elektrický náboj s velkým napětím;
- super lightning bolt je zářivě modrá a je zase vylepšení, nejlepší zbraň!
Co se mi líbí je, že jak v předchozích dílech, tak i tu je, že po nasbírání pěti základních zbraní (koulí) máte při další následující extra střelbu, tak vám vylétávají 2 střely naráz (vedle sebe) a při sběru více dalších se tvoří jakoby zásobník a zůstává vám tak tento superúčinek déle. Ale co se mi nelibí, že jak je možnost „upgrade“ tak je možnost „downgrade“, čili můžete nepatrným pohybem zavadit o jednu malou fire ball a rázem jí máte místo pěti krásných laser ballů :). Aspoň se mám nad čím rozčilovat.
Kromě zbraní je možnost nalézt i lékárničky, které jsou označeny jako hnědé tašky z červeným křížem (proč asi?) a taky modrou obálku, což je neviditelnost. Na víc věcí jsem zatím nenarazil.
Rychlost
Zdá se, že Gloom4 je opět rychlejší, i dokumentace to tak uvádí. Nárůst oproti Gloom3 v rychlosti je podle procesorů takový: na 020 21 % zrychlení, 030 – 28%, 040 – 19%, 060 23%. Já ho hraji na své 030 na plné okno v systému NO OS a rychlost je vynikající. Žádné trhání, škubání a zpomalování, jak to bývá u Hexenu, Hereticu a Doomu, nemluvě o Quakovi. Prostě krásně pohyblivé, jak Wash&Go.
Grafika a hudba
Grafika je dobrá, velmi dobře sladěná z podmínkami. On si na ni po těch čtyřech Gloomech člověk zvykne. Obrázky jsou dobře nakresleny a nápisy na zdech jdou sem tam i číst. Hudba je ale o trochu lepší. Velmi se mi líbí úvodní skladba a hlavně hudba mezi levely. Zvuky ve hře jsou perfektní až na několik výjimek. Hlavně ve třetí oblasti (metro v podzemí), kdy po aktivaci metra slyšíte jeho zvuk neustále, i když jste hodně daleko. Ten zvuk mě dokáže pěkně rozčílit, hlavně když se mi tam nedaří :). Ale jinak atmosféra je geniální, doporučuji hrát hru večer, bedny na plné pecky a proplétat se chodbičkami a jak potkáte duchy, pěkně se leknete. Z těch všech 3D her má asi fakticky nejlepší atmosféru.
Hratelnost
Hratelnost je dobrá, ale uvítal bych rozdělení třeba na Easy, Medium a Hard. Zpočátku je to lehké, ale pak Vám začíná vřít krev a ve zlosti hážete vším, co máte po ruce (chudák diskety). Hlavně když jsem se zakysl v jednom místě a zatím jsem nepřišel na způsob, jak to projít. Ono utíkat před rychlým metrem asi není ten správný postup. Ale aspoň Zombie Massacre nedohrajete za pár hodin.
Celkové hodnocení
Klady a zápory jsem už trochu shrnul výše a tak můžu jenom doporučit těm, kteří netrpělivě čekají na Enforce. Pokud máte 030 nebo třeba slabou 040, velmi doporučuji. Pro ostatní, radši si zahrajte Heretica nebo Hexena (doporučují porty ELFa^VA, rozhovor viz jinde). Zombie Massacre není špatná hra, ale asi jsem čekal trochu více od čtvrtého pokračování pro mně nejlepší doom-podobné hry pro Amigu.
Zombie Masacre, Islona Entertainment Ltd., 1998
Celkové hodnocení - 75%
75%
Originální hodnocení v magazínu Amiga Review.
Recenze byla publikována v časopise Amiga Review 43 z roku 1999.