Trochu dávné historie
V roce 1981 se sešli na předměstí Chelmsfordu dva 15-letí kluci, aby založili hudební skupinu Zeus. Byli to Chris Yates a John Hare. Spolu pak strávili několik let hraním atd. V roce 1985 se začínají zajímat i o počítače. Chris začal programovat pro ZX Spectrum a Jon pracoval jako grafik pro různá studia. Po šesti měsících vytvořili první hru, která ale nebyla jejich původní. Titul Sodov the Sorceror vzniknul předěláním hry Gandalf a Chris s Johnem se pod něj podepsali jako Bug-Byte. Po tomto pokusu vytvořili svou první originální hru, opět pro ZX Spectrum, která se jmenovala Twister.
V roce 1986 se poprvé objevuje jméno Sensible Software a kluci začínají pracovat na počítači C64. První počin Sensiblů pro tento počítač se jmenuje Parallax a slavný Ocean Software jej od nich odkoupil za celých tisíc liber! Pak následuje ještě hra Wizball, která získala od časopisu Zzap 64 prestižní ocenění „Game of the Decade“. Potom překvapivě vydávají program pro C64 pod názvem Shoot-em Up Construction Kit, který umožňuje běžnému uživateli vytvořit si doma vlastní střílečku. SEUCK byl v roce 1987 oceněn jako vysoce originální program.
Mega-lo-Mania
Na začátku devadesátých let se firma stěhuje na šestnáctibitové počítače. Zde začíná tvořit nejprve pro Amigu a Sega MegaDrive, a tak v roce 1992 spatřila světlo světa jejich první velká hra, která se jmenuje Mega-lo-Mania, vydaná ještě pod křídly vydavatele Image Works. Možná ani někteří neví, že tato hra je od nich. Zde začíná dlouhá sága malých postaviček, které udávaly krok v dalších hrách. Někteří těm postavičkám říkají Melomaňací.
A teď trošku ke hře – jednalo se o jednu z prvních real-time strategií. Kdysi dávno žili čtyři bozi, kteří chtěli všichni vládnout, ale narozdíl od dnešní vlády usoudili, že je zbytečné vést dlouhodobé a zničující války. Tak se rozhodli, že svůj spor vyřeší fair-play, čili v soutěži. Kdo z nich vytvoří civilizaci, která v čestném souboji porazí ostatní civilizace, bude pánem planety. Hru možno hodnotit jako hru evoluce, síly a destrukce. Každý z bohu měl svou barvu a také svou povahu. Máme zde: Oberon – žlutá barva, zákeřný a bezcitný; Scarlet – červená barva, výbušný a agresivní; Madcap – modrá barva, prohnaný a smrtící, a Caesar – zelená barva, mstivý a diktátorský.
Sensible Soccer & spol.
Na konci roku 1992, respektive na přelomu 92/93 se dostává na denní světlo fotbal pod názvem Sensible Soccer (dále jen SSoccer). Chtěl konkurovat takovým fotbalům, jako byly v té době Manchester United nebo KickOff, ale rázem je předstihl a stal se jasným favoritem. To, co provedl SSoccer mezi hráči, lze možná nazvat davové šílenství. Dobře si pamatuji, jak jsem si kdysi v Polsku koupil tuto originálku za pár korun (ještě nebyl zaveden v té době postih na piráto-distributory), domů jsem si nesl dvě diskety a byl jsem dosti naštvaný, že jsem si nekoupil jiný plánovaný fotbal. Po vložení diskety do kámošovy A500 se na mně vyvalila super hudba a bezva grafika. První šok jsem dostal, když jsem zjistil, že zde je plno týmů, aktuální sestavy a taky reálná jména. Po prozkoumání krátkých, leč naprosto jasných nastavení jsem se s napětím pustil do hry. Další šok přišel, když nastoupily týmy. Pomyslel jsem si, že s takovými maličkými nestvůrkami snad není možné hrát! Když zápas začal, tak jsem spíš poslouchal hudbu a obdivoval grafiku, než bych se věnoval hře. Ovládaní se na první pohled zdálo těžké, ale pak si člověk zvyknul. Vím, že jsem první zápas prohrál, myslím že 0:4, ale byl jsem naprosto unesen hrou. O to byla větší radost, když jsem vstřelil svůj první gól (Brolin RuleZ). Možnost zahrát si přátelák, ligu, pohár, nebo si navolit vlastní ligu nebo pohár jenom zvyšovala prestiž hry. Hratelnost byla nade všechny fotbaly a dodnes ji nikdo nepřekoná, ale bylo tu několik nedostatků.
A tak se v dalším roce objevil Sensible Soccer International, který opět posunul hratelnost do vyšších dimenzí, ale hlavně opravil nějaké drobné chyby. Přibyla možnost si zahrát Mistrovství Světa, trošku se upravila hrací plocha, rozhodčí teď uděloval karty. Ale hlavní bomba přišla na Vánoce roku 1994, když se objevila pod stromečkem taková malá krabička se dvěma disketami a v ní byl Sensible World of Soccer. Nejenom změna názvu bylo na první pohled vidět rozdíl mezi posledními SSoccery. Je zde totiž kolem 1 500 týmů, 26 000 reálných jmen hráčů, kromě toho je možno zahrát si ve 140 různých soutěžích. Co se týká grafiky, opět přibylo několik vylepšení, jako že diváci za brankou jsou vždy v barvách svých týmů. Hratelnost opět poskočila o kousek výš, ale asi největší změnou zde je, že kromě čistého hraní si můžete taky trošičku zamanagerovat. Je zde možno být až 20 sezón na lavičce (pokud Vás nevykopnou :)), můžete zápasy hrát, podívat se na ně, nebo jen nechat počítač vykalkulovat výsledek. Pomocí tlačítka „Squad“ můžete zjistit svůj tým, kolik který hráč stojí nebo na jak dlouho je zraněn. Tlačítko „Club Business“ nás informuje o našem kapitálu, za co jsme zaplatili, kolik jsme vydělali atd. „Transfer“ slouží pro nakoupení nebo prodání hráčů. Můžete si prohlédnout nabídku fotbalistů z domácí soutěže nebo ze světa, anebo taky můžete jít zkusit štěstí přímo do klubu pro oblíbeného hráče. Můžete fotbalisty kupovat jak za peníze, tak i měnit hráče za hráče. Pokud se Vám bude dobře dařit, tak dostanete nabídku z jiného klubu, abyste koučoval jejich tým. A pokud bude se Vám opravdu skvěle dařit, můžete obdržet třeba nabídku od nějakého státu, abyste koučoval jejích národní tým. Pak musíte najít hráče do „nároďáku“ po celém světě nebo z domácí ligy, odehrajete pár přáteláků a pak vzhůru do kvalifikace o Mistrovství Světa nebo Evropy. Kromě manažerování si můžete zahrát již hotové ligové sezóny, nebo pomocí tlačítka „DIY Competition“ si můžete vytvořit jakýkoliv pohár nebo ligu podle vašich představ. Například pohár „O modrého ftáka z odS“, kde budou soutěžit druholigové týmy z Austrálie a Francie, k tomu třeba Olomouc a AC Parma. Možností zde je plno…
Pak nastoupily pouze verze SWOSu jakoby „update“, z nichž možno zmínit třeba SWOS 95/96, SWOS Euro96 a poslední SWOS 96/97, který vyšel ke konci roku 1996. Změny v nich byly opravdu pouze kosmetické (hlavně aktualizace sestav) a tak není nutno se zde o nich více rozepisovat.
Hlavním mozkem všech SWOSů byl Chris Chapman jako hlavní programátor, grafiku obstarával Jon (Jops) Hare a hudbu a různé sfx zase Richard Joseph. SSoccer je asi nejvíce hranou hrou u nás. Jeho hratelnost je vynikající a žádný fotbal ho nemůže porazit. Pomocí různých editorů zůstává pořád hratelný a vím, že byl asi nejvíce hranou hrou na EP98, aspoň u nás (pokoj Dream TEKu :)). Pro SWOSe se dokonce udělaly i editory a nejlepší z nich je SWOS-Ed od P. Bienka (z Polska), ke kterému dokonce udělal i Arny (Radim Demel) český katalog, takže je plně lokalizován. Ke SWOSu mám ještě jednu poznámku. Několik borců, kterým chybí nové statistiky o týmech a fotbalistech, se domluvilo, že budou dodávat aktualizace týmu, každý ze své země. A tak pokud někdo bude mít chuť a čas, může se přihlásit za českého administrátora a může dodávat aktualizace. A tak budeme mít stále čerstvé týmy. Adresu jsem našel díky perfektní stránce Czech AMIGA News a tak se podívejte na adresu: www.amigart.com/swos – veškeré další informace naleznete tam.
Cannon Fodder
Ale Sensible Software nebyli pouze fotbálkem známi. V roce 1993 totiž vychází naprostá bomba v akčním žánru, a to dnes již legendární Cannon Fodder. Dala by se charakterizovat jako akční hra s prvky strategie. Něco jako akční Lemmingové. Samotná idea hry je srozumitelná. Jako hráč dostaneš na počátků určitý počet vojáků, se kterými musíš plnit mise. Každá mise je ještě rozdělena na jednotlivé fáze. Tvým úkolem je například: zabít všechny nepřátele, zničit všechny budovy, ochránit domorodce atd. Máš neomezenou municí do kulometů a někdy můžeš taky cestou najít granáty nebo bazuky, které slouží pro zničení strategických objektů jako budovy nebo bojová vozidla. V dalších misích už lze používat různá bojová i nebojová vozidla jako skútr, tank, vrtulník. Akce se odehrává v různých místech jako džungle, sníh, bažiny atd… Vojáčci se ovládají myší. Levé tlačítko je posuv (ukázání směru postupu) a pravé slouží pro střelbu. Když při podržíme pravé (střílíme) a stlačíme levé, vojáci vyhodí granát nebo bazuku (podle toho, co je aktivně zvoleno).
Vojáky lze rozdělit v průběhu akce do třech malých skupin a postupně s nimi operovat. Důležité upozornění: pokud máme zničit všechny baráky, musíme hodit granát tak, aby se při výbuchu zničily dveře baráku. Pokud vyletí z pantů, cíl je dobyt. Ale pozor, často nevyletí jen dveře, ale i střecha a ta může dopadnout i na naše vojáky. Takže si musíme dávat pozor i na bezpečnost naší vlastní jednotky.
Hratelnost a hlavně originalita je zábavou na dlouhé večery. Celá hra má celkem 24 misí. Sám jsem jich zdolal 19, ale pak musel jsem si pomoc trainerem. Po každé splněné misí je možno uložit si pozice. Velmi humorně je pojat „stav skóre“. Na krásném zeleném kopci, který slouží jako hřbitov, se zobrazují kříže těch, kteří zahynulí v akci, vše podle stupňů, kolik nepřátel jsi zabil a misí zdolal, a nahoře je ukazatel stavu, kolik jste nepřátel zastřelili a kolik vašich vojáků zahynulo. Co víc dodat, než jen hrát a hrát.
Po tomto famózním úspěchu se Sensible Software rozhodli uvést druhý díl, který byl vydán na přelomu 1994/95 a jmenoval se (překvapivě) Cannon Fodder 2. Hratelnost a smysl zůstaly zachovány, co se však změnilo, bylo prostředí. Teď se ocitáte například někde na Marsu, kde střílíte ufouny (promiň, UFO :)) a ničíte jejich obydlí a používáte jejich vesmírná plavidla, nebo ve středověku, kde zase zabíjíte rytíře s kulomety, „dobýváte“ hrady granátem a pro dopravu jezdíte nějakým vozem, jinde zase se ocitnete v starém americkém městě (ala 20. léta) a likvidujete gangstery a létáte vzducholodí, anebo jste na nějaké vyprahlé arabské poušti (asi u Saddáma). Takže opět všude buď ničíte budovy a lidi, chráníte tupé domorodce nebo musíte někoho unést, ale taky se objevil nový úkol pro vaše vojáčky: Po dokončení všech levelů v jednom prostředí se přesouváte do další krajiny, takže v poslední fázi musíte aktivovat spínač, aby přiletělo kosmické těleso a odneslo vás do jiné dimenze.
Co se týče obtížnosti, dá se říct, že je trošku lehčí než jednička a soudím tak z toho důvodu, že jsem ji dohrál bez jakýchkoliv čítů. Hlavně je nejlepší úplně poslední fáze v poslední misi. Kdo to dohrál, ten ví, co myslím – tak perfektně jsem se dlouho nezasmál! Grafika a hudba jsou naprosto geniální.
Na sérii Cannon Fodderů pracovali tito: Jools a Jon Hare – programátoři, Stoo – grafika, hudba a zvuky starý známý Richard Joseph. Dál se pod tyto hry podepsali: Chris Yates, Chris Chapman, Stuart Campbell, JL, John Watts.
Sensible Golf
Kromě skvělého fotbalu udělali Sensible Software také jiný sport. Jak už titulek napovídá, je jím golf a hra se jmenuje Sensible Golf. Opět zde se setkáváme s malými potvůrkami, které se ovšem při hře na greenu trochu zvětší. Opět zde je super grafika a hudba. Ve volbách si můžete zvolit způsob hry, kolik lidí bude hrát (až 72 hráčů v turnaji, z toho čtyři jsou ovládaní hráči, zbytek kontroluje Amiga). Takže se trochu zaměříme na menu.
- Play Round – zde se volí, kolik hráčů bude hrát, barva dresu a pak se vybírá, co se bude hrát.
a) Strokeplay – souboj mezi dvěma, kdo zdolá jamku na nejmenší počet úderů vyhrává;
b) Fourball Matchplay – něco jak předchozí, jenom s tím, že se hraje 2 na 2 (v týmu);
c) Foursomes Matchplay – to samé co předchozí, pouze s tím rozdílem, že tým má pouze jeden míček, a tak se postupně střídají při odpalu;
d) Skins – podobné jako Strokeplay, jenom se hraje o prachy. - Play Tournament – zde se hraje turnaj, volí se počet hráčů, barva dresu, na kolik kol se bude hrát atd.
- Play season – zde se hraje sezóna, velmi podobné jako předchozí.
- Practice Hole – prostě trénink
- Options – volby nastavení
- Disk Filling – všechny diskové operace (načíst, uložit…)
Ve hře je kolem 25 golfových polí, v každém 18 jamek, takže je toho hodně. Princip hry a ovládání je podobné jak u jiných golfů, takže nemá cenu to více rozepisovat. Tuto hru nelze brát jako realistický golf, jde spíš o jakousi parodií, protože počet úderů na jamku se pohybuje kolem 20-30 například z 5 možných :). Ale hratelnost a humor jsou zde opět zachovaný, což zapříčiňuje opět dlouhé dny strávené u počítače. Programátorem hry byl Jools, grafiku dodal Stoo a hudbu a zvuky jako vždy Richard Joseph. Sensible Golf vyšel v roce 1995.
…a pár perliček na konec
Poslední hrou, kterou zatím Sensible Software vydali, byl Sensible Soccer 98, který existuje pouze na pEc a PSX. Byl to taky pokus o fotbal ve stylu FIFA 98. Z dema, což jsem měl možnost vidět, jsem moc nadšený nebyl. Prostě nic dobrého a hratelnost mizivá… (laskavý čtenář nechť prozkoumá obrázky vlevo dole – Joe)
Značku Sensible Software už dvanáct let proslavují Jon (JOPS) Hare, Chris (Krix) Yates. Během existence firmou prošly tyto počítačové kapacity: Richard (RJ) Joseph, Chris (Chipper) Chapman, Martin Galway, Dave (Ubik) Korn, Jools, Stoo Cambridge, Rob Trevellyan, JL, CD, Stuart Campbell a jiní.
Tři největší přednosti Sensiblu byly originalita, hratelnost a smysl pro detail. Tyto jejich vlastnosti byly oceněny několika tituly „Programátor roku“, „Hra roku“ a také dvěma cenami „Vývojář roku“, které získali v letech 1992 a 93 při udělování výročních cen počítačového průmyslu (takový počítačový bráška filmového Oscara).
Všechny hry, které Sensiblové pro Amigu vytvořili, neměly instalery, takže dlouho se ničily disketovky, až pak několik lidí udělalo nějaké instalovačky a asi nejznámější z nich a plně funkční zhotovil JF Fabre.
Veškeré podněty, informace atd. jsem čerpal z oficiální stránky Sensible Software, pak z několika HomePage, z časopisů: Magazyn AMIGA(PL), Amiga Computer Studio(PL), Swiat Gier Komputerovych(PL), Gambler(PL), Excalibur, Score a Amiga Insider a taky něco z vlastní hlavy. Nepoužil jsem ani jeden článek z AR :)).
Na konec bych chtěl poděkovat za spolupráci při přípravě tohoto článku těmto: Joe, PiosOne a TommyGun.
Seznam všech her, které Sensible Software vytvořili:
Rok | Název | Platforma |
---|---|---|
1986 | Twister | ZX Spectrum |
1986 | Parallax | C64 |
1986 | Galaxi birds | C64 |
1987 | Wizball | C64 |
1987 | Shoot-em Up Construction Kit | C64 |
1988 | Oh No! | C64 |
1988 | Microprose Soccer | C64 |
1990 | International Tennis 3D | C64, ZX Spectrum, Amiga, Atari ST, Amstrad |
1991 | Insects in Space | C64 |
1992 | Mega-lo-Mania | Amiga, Atari ST |
1992 | Sensible Soccer | Amiga, MegaDrive, SNES, Atari ST |
1992 | Sensible Soccer v1.1 | Amiga, Atari ST |
1992 | Wizkid | Amiga, Atari ST |
1993 | Sensible Soccer 1.2 | Amiga |
1993 | Cannon Fodder | Amiga, Atari ST, PC, MegaDrive |
1994 | Sensible World of Soccer | Amiga |
1994 | Cannon Fodder 2 | Amiga |
1995 | Sensible World of Soccer 95/96 | Amiga, PC |
1996 | Sensible World of Soccer Euro | Amiga |
1996 | Sensible World of Soccer 96/97 | Amiga |
1998 | Sensible Soccer 98 | PC |