Chtěli byste se stát hlavním hrdinou detektivního filmu? Máte rádi hry, při kterých se musí přemýšlet? Z okresní nemocnice se ztrácejí lidi, ze školy děti, krávy dojí rudé mléko a slepice snášejí červená vejce… Tak co, líbí se vám tahle záhada? Dáte se do toho?
Opona se rozhrnuje
Asi před dvaceti lety spadl na předměstí malého a ospalého okresního města meteor. Dopadl nedaleko domu, který obýval doktor Fred se svou ženou, ošetřovatelkou Ednou.
Po nějaké době se v okolí místa, kam dopadl host z vesmíru, začaly dít podivné věci, Krávy dojily krvavé mléko, slepice snášely purpurová vejce, začala se rodit mláďata s červenými kožichy. Hesla a transparenty na domech byly stále rudější (ach ne, to sem už nepatří, to je vzpomínka na jiný horor). Ke všemu se ještě z okresní nemocnice začali ztrácet pacienti.
Již před tím přestali dr. Fred a jeho žena pracovat v nemocnici a přestěhovali se do starého viktoriánského domu na konci města. Ze sanatoria pro duševně choré tajně odnesli své ukřičené dítě, ohavného Eda. Domu se v městečku začalo říkat Maniac Mansion – Sídlo maniaků a kdo mohl, radši se mu obloukem vyhnul.
Nejčerstvější zpráva – další tajuplné zmizeni. Cestou ze školy se ztratila dívka Sandy Patzová. Policie je bezradná. Kamarád Sandy, Dave Miller, si myslí, že v únosu má jistě prsty dr. Fred. Když však přijde přesvědčovat strážníky na policejní stanici, aby provedli prohlídku tajemného domu, setká se jen s posměchem.
Přeberte roli Daveho Millera a pokuste se zachránit Sandy. Vstupte do Sídla maniaků a vypátrejte jeho tajemství! Nebojte se, vaši spolužáci vás nenechají v bryndě. Na tu nebezpečnou výpravu si ze šesti kamarádů můžete vybrat dva, Kdo vám bude pomáhat? Syd – nadějný skladatel a hudebník nové vlny, Michael – fotograf ze školních novin, vítěz mnoha fotografických soutěží. Wendy – seriózně se tvářící mladá spisovatelka. Bernard – sportovec, velký křikloun a chvástal, president školního sportovního klubu. Razor – vedoucí zpěvačka punkové kapely. Jeff – plážový povaleč, který myslí jen na to, kde si dobře zasurfovat. To je stručná charakteristika přátel, kteří vám budou ochotni celou hru pomáhat. Nevybírejte si své partnery bezhlavě, úvodní volba je strašně důležitá. Každá postava má své dobré a špatné stránky, každá ovládá něco jiného, každá má jiné nápady a ty dokážete často výhodné využít.
Různými volbami pomocníků získáváte pokaždé jinou variantu hry. Řadu hádanek, které na vás čekají, nedokážete sami zvládnout, často potřebujete radu nebo přímou pomoc od svých spolužáků.
Malé odbočení
Lucasfilm Firma Lucasfilm vznikla začátkem osmdesátých let, v období velkého boomu počítačové zábavy. Po prvních finančních težkostech ji nejprve pohltila firma Activision a později velký gigant herního software – US. Gold. Každá firma, která Lucasfilm vlastnila, byla však tak prozíravá, že ho nechávala dále „žit” a pracovat pod jeho jménem. Mezi fanoušky se totiž Lucasfilm již proslavil jednou ze svých prvních her – MANIAC MANSION.
Až dosud vytvořil Lucasfilm několik dalších her v podobném duchu jako je Maniac Mansion. Dalším výtvorem Lucasfilmu je dobrodružství Zak McCrackena, ve kterém se neohrožený novinář Zak společně se svou přítelkyní snaží zachránit obyvatele Země od nebezpečných Marťanů. Třetí hra je doopravdy podle filmu Indiana Jones and The Last Crusade – Indiana Jones a poslední křížová výprava, volné pokračování napínavých příběhů doktora archeologie. Další hrou vydanou těsně po Indym je Loom – Tkalcovský Stav, nádherná grafická pohádka. Kouzelník Bobbin v ní hledá svou ztracenou rodinu. Hra Loom má nové neotřelé nápady: Postavička kouzelníka zde neplní příkazy podle sestavených vět,
ale podle tónů na kouzelné holi. Poslední dvě horké novinky, Nightshift a The Secret of The Monkey Island, jsem ještě dnes, kdy píši tento článek, neměl možnost testovat. Kromě těchto her Lucasfilm „vyrábí“ i letecké simulátory a jiné hry, ale o nich snad někdy příště.
Film promítaný na počítači
Při hrách od Lucasfilmu si doopravdy připadáte jako při sledování filmu na videu. Hlavního hrdinu jenom tak trochu postrkujete od akce k akci a on sám chodí, sbírá předměty a na jiných místech je používá. Autor Maniac Mansion, R. Gilbert, využil dokonale „filmového“ zpracování hry a použil v programu tzv. cutsceny.
Střih (cutscena) je ve filmu běžný, ale v počítačové hře jsem se s ním v M.M. setkal poprvé. O co jde? Hrdina na obrazovce právě někde něco kutí, v tom je náhle děj přerušen – přestřihnut a objeví se úplně jiný animační obrázek. Někde jinde, na jiném místě se ve stejném čase totiž děje něco hrozně zajímavého o co vy jako divák nesmíte přijít. Vložená sekvence se nedá ovlivnit, z hráče se na chvíli stává jen pasivní pozorovatel. Komu by se však střihy nelíbily, může je odmáčknout tlačítkem Esc.
Ale pozor! V každé „cutscene“ se dozvíte řadu důležitých věcí o dr. Fredovi a dostanete se (alespoň pohledem) na zatím nedostupná místa záhadného domu.
Jeden z nejpodařenějších střihů je hned ten první. Přesvědčí vás, že je Sandy opravdu doktorem vězněna. Sandy tvrdí, že ji přátelé jisté přijdou zachránit a že pak zničí Freda i s jeho meteorem. Na závěr se dr. Fred podívá z obrazovky přímo na vás, zasměje se a řekne: „To si ovšem myslí ona!“. Tyto vložené scény vás nejenom zásobují informacemi, ale navíc jsou velmi zábavné.
První kroky s Davem
Vybrali jste si již své dva pomocníky? Stačí jen jednou kliknout na jejich obrázcích myší a stisknout Start.
Bum, právě jste viděli pád meteoru, který tohle všechno spískal…
Obraz se rozdělil na několik částí. Nahoře je jedna dialogová řádka, kde si můžete přečíst, co jednotlivé postavy právě říkají. Dále se zde objevují i hlášení hry, jako žádost o výměnu disket apod.
Protože máte k dispozici vlastně tři hrdiny najednou (Daveho a dva další kamarády), můžete je samozřejmě všechny přímo ovládat. Přepínáním kláves F1, F2 a F3 se do každého dokážete rychle „převtělit“. Největší část obrazovky zabírá rámeček pro animaci. Ten ukazuje výsek místnosti, kde se právě zvolený hrdina nalézá. Jeho postavička sama dojde tam, kam ukážete šipkou kurzoru a stlačíte levé tlačítko myši. Počíná si dokonce tak „inteligentně“, že automaticky obejde předměty či postavy, které jí v cestě překážejí. Je-li místnost rozlehlá, pak při pohybu pozadí „roluje“ vlevo nebo vpravo, dokud neprojdete dveřmi. Pak se z diskety nebo z paměti nahraje další část ohromného domu.
Pod animačním obrázkem je jedna řádka pro konstrukci příkazové věty. I to je jeden z „vynálezů“ programátorů Lucasfilmu. Zatímco u podobných interaktivních her musíte celou větu vypsat na klávesnici (např. u her Sierra On-Line), u Maniac Mansion stačí, když si vyberete jedno z patnácti sloves pod řádkou (najedete na něj kurzorem a stisknete levé tlačítko na myši) a přidáte k němu příslušné podstatné jméno. To si vypůjčíte bud ze seznamu předmětů, které již máte u sebe (ukážete kurzorem na název předmětu), nebo si vyhledáte v animačním rámečku (pak stačí je ukázat kurzorem na žádaný předmět). U některých sloves musíte použit dvě podstatná jména (např. USE KEY IN DOOR – POUŽIJ KLÍČ DO DVEŘÍ). Ve hře je přes 400 předmětů, se kterými můžete manipulovat. Spolu s patnácti slovesy tvoří dost velké množství kombinací, abyste hru dohráli asi tak po týdnu bezesných nocí.
Pomoc pro maniaky
A teď něco, na co jisté všichni čekáte – nějaká ta nápověda. Ve hře je toho taková spousta, že vám nabídnu jenom hrst tipů a triků. (Komu by to snad nestačilo, at nám zůstane věrný, v dalším čísle bude kompletní návod na M.M. a možná dojde i na volné pokračování Zak McCrackena). Tak jenom krátce: když vejdete do místnosti, kde jste ještě nebyli, použijte příkaz WHAT IS. Postupně „prošmejděte“ kurzorem celou obrazovku. Za spojením Co je (What is) se vám budou na příkazové lince ukazovat všechny názvy předmětů, se kterými můžete manipulovat. Co lze sebrat, seberte, ale ne vše můžete využít.
Každou hádanku se snažte řešit samostatné. Máte možnost používat všech tří ovládaných postav vždy na jiných místech domu, tak toho využijte. Když vám přestane svítit baterka, nezoufejte! Pomocí příkazu WHAT IS jisté najdete v tmavé místnosti vypínač nebo lampu. Pokuste se také získat náklonnost podivného Eda, bláznivého dítěte. A až se setkáte se Zeleným Hlavonožcem, nezapomeňte mu vyřídit, že jsem o hře řekl „OK“.
L.L.G.
Maniac Mansion, Lucasfilm Games LLC
Idea - 70%
Grafika - 70%
Hudba - 40%
Atmosféra - 90%
68%
Originální hodnocení v časopise Excalibur.
Recenze byla publikována v herním časopise Excalibur, konkrétně v čísle 1 z roku 1991.