Prince of Persia, hra původně vytvořená Jordanem Mechnerem, je jednou z ikonických her, která definovala žánr plošinovek v počítačových hrách. Tato hra, okouzlila mnoho hráčů a postupem času se stala inspirací pro mnohé adaptace na různé platformy.
Vývojář této předělávky nedávno narazil na verzi hry pro ZX Spectrum, vyvinutou uživatelem s přezdívkou Nicodim, což ho inspirovalo k pokusu o vytvoření verze pro starší počítač VIC-20.
Technické detaily
Hra byla naprogramována v assembleru a vyžaduje VIC-20 PAL +35k, Disk Unit/SD2IEC a volitelně joystick, jelikož hra lze ovládat i pomocí kláves:
- O / P – doleva / doprava
- Q / A – nahoru / dolů
- SPACE BAR – speciální pohyb
Obrazovku lze vycentrovat na úvodní obrazovce pomocí kurzorových kláves. Hra využívá formát 27 sloupců x 29 řádků, což vyžaduje PAL verzi VIC-20.
V emulátoru VICE stačí přetáhnout soubor D64 do emulátoru. Na skutečném hardwaru je nutné načíst ‚LOADER.PRG‘ (s „*“,8,1) a poté spustit BASIC program.
Slovo vývojáře
Při přizpůsobování hry Prince of Persia pro VIC-20 bylo největším problémem vypořádat se s drastickým omezením dostupné paměti. Na rozdíl od ZX Spectrum nebo původního Apple II, které využívaly 128 KB RAM, VIC-20 disponoval maximálně 32 KB rozšiřitelné paměti. Toto omezení vyžadovalo značné zjednodušení všech aspektů hry.
Nejvíce patrné je zjednodušení v plynulosti pohybů a zejména v šermířských soubojích. Kvůli omezenému množství dostupné paměti bylo nutné redukovat komplexnost animací a interaktivních prvků. Přestože tato verze nemůže konkurovat plynulosti a detailům originálu, snažil se vývojář zachovat základní prvek dobrodružství a objevování, které hru definovaly.
Hra na VIC-20 obsahuje 9 úrovní, které reflektují strukturu prvních devíti levelů originální hry, a závěrečnou scénu s princeznou.
Adaptace této hry pro VIC-20 byla náročným projektem, který vyžadoval značné úsilí a kompromisy v oblasti designu a implementace. Přesto vývojář doufá, že hráči ocení možnost prožít klasické dobrodružství na tomto historickém počítači.
Prince of Persia, kterou vytvořil Jordan Mechner během jeho studií na Yale University, se rychle stala legendou ve světě videoher. Hra byla původně vyvinuta pro Apple II v roce 1989 a později portována na širokou škálu systémů. Díky inovativnímu přístupu k animaci a náročné hratelnosti se hra těší trvalé popularitě a inspirovala mnoho dalších her a adaptací, včetně filmové adaptace „Prince of Persia: The Sands of Time“. Hra je považována za průkopníka žánru akčních adventur a plošinovek a má významné místo v historii počítačových her.
Jedním z nejvýznamnějších příspěvků Prince of Persia k hernímu průmyslu bylo zavedení rotoskopie, techniky, při které byl každý pohyb postavy vytvořen na základě videozáznamů skutečného herce. Tím dosáhl Jordan Mechner neuvěřitelné úrovně realismu v pohybu postav, což bylo v době vydání hry revoluční.
Je fascinující vidět, jak i s omezenými prostředky lze vytvořit hratelnou a zábavnou hru, která odráží ducha originálu.