Extra

Od Ultimate Play The Game k Rare: Příběh bratří Stamperových

Fascinující příběh Ultimate Play The Game, legendárního britského studia, které zásadně ovlivnilo ZX Spectrum scénu i celý herní průmysl. V tomto článku prozkoumáme jeho historii, nejvýznamnější hry a čím se odlišovalo od konkurence. Studio se později transformovalo do společnosti Rare Ltd., jež se proslavila ikonickými tituly pro konzole Nintendo. 

Pohodlně se usaďte, vracíme o mnoho let zpět.

Britská herní scéna 80. let

Osmdesátá léta znamenala v Británii herní revoluci. Domácí počítače a videohry se staly součástí každodenního života a zrodily zcela novou generaci vývojářů i hráčů. Sny se měnily v realitu v obývácích a malých kancelářích, kde se talentovaní programátoři stávali hvězdami a průmysl zažíval explozi kreativity. Zatímco ve Spojených státech dominovaly konzole Atari 2600 a arkádové automaty, v Británii se revoluce odehrávala na monitorech domácích počítačů.

Vzestup domácích počítačů

Počítače ZX Spectrum, BBC MicroCommodore 64 se staly ikonami britské popkultury. Byly relativně levné, snadno dostupné a – hlavně – podporovaly programování. BASIC fungoval jako vstupenka do světa kódu: každý, kdo měl dostatek trpělivosti a kreativity, mohl napsat vlastní hru. Otevřenost vedla k explozi nezávislých vývojářů a malých studií, která tvořila hry z garáží, obýváků či sdílených kanceláří.

Významná herní studia a osobnosti

Na této scéně zářila jména jako Ocean Software, známé pro své licencované tituly na základě populárních filmů a seriálů, Imagine Software s ambiciózními projekty či Codemasters, které si získalo hráče svými levnými, ale kvalitními kazetovými tituly. Výraznou osobností byl i Matthew Smith, autor legendárních her Manic Miner a Jet Set Willy, který se stal jednou z prvních ikon herního průmyslu.

Role herních časopisů

Tuto různorodou scénu podporovaly herní časopisy jako Crash, Your Sinclair nebo Sinclair User. Magazíny nejenže informovaly o novinkách, ale také vytvářely kulturu kolem her. Přinášely recenze, návody, rozhovory s vývojáři a dokonce i programy, které si čtenáři mohli přepsat do svých počítačů. Mnozí se díky nim učili programovat, zkoušeli vytvářet vlastní hry a snili o tom, že jednou budou jako jejich idoly.

Zrození Ultimate Play The Game

Uprostřed tohoto dynamického světa se v roce 1982 objevilo studio, které mělo scénu změnit – Ultimate Play The Game. Toto studio bylo jiné než ostatní. Zatímco ostatní studia se předháněla v reklamních kampaních a zakladatelé se objevovali v herních časopisech, bratři Tim a Chris Stamperovi zvolili cestu tajemství. Ultimate Play The Game bylo záhadné studio, o kterém hráči věděli jen málo, ale každá jejich hra byla očekávána s napětím. Hráči neznali tváře vývojářů, ale jejich hry byly všude.

Tento závoj tajemství však nebránil tomu, aby si studio získalo obrovskou základnu fanoušků. Každý den chodilo 50—60 dopisů od nadšených hráčů, což vedlo k tomu, že studio najalo zaměstnance, který měl na starosti odpovídání fanouškům a rozesílání propagačních materiálů ve formě čepic a plakátů. Navzdory velkému zájmu se však nikdy nezaměřili na vytvoření placeného fanouškovského klubu. Místo toho si zachovali osobní a přímý přístup, což ještě více posilovalo jejich tajemnou image.

Pojďme se podívat, jak to vše tenkrát začalo.

1 2 3 4 5 6Následující stránka
Zdroj
WikipediaThe GuardianThe Digital AntiquarianRare WikiWorld of SpectrumComputing HistoryTime ExtensionWings Over SealandWikipediaWikipediaWikipediaWikipediaWikipediaWikipediaWikipediaWikipediaWikipediaWikipediaIGNCrash MagazineGamesRadarGameDeveloperEurogamerXbox News

Martin Flashback

Na stránky píšu občasné novinky ze světa retra, jak mi můj čas a život dovolí. Nevyhledávám multiplayer, preferuji nejvíce single player, popř. multiplayer u jednoho počítače. Mým nejoblíbenějším počítačem je Amiga, z novějších konzolí to je Nintendo Wii a Switch.

Podobné články

Napsat komentář

Tip na další článek
Close
Back to top button