ČasopisyExcalibur

Dungeon Master II: Skullkeep

Chaos Strikes Back představuje pouze částečné pokračování legendárního Dungeon Mastera. Opět se můžete těšit na bohatá dobrodružství, bitvy v reálném čase, řešení záhadných hádanek a objevování nových míst.

Deník Torhama Zeda, čtvrtý den putování v zemi Zalk

Máchl jsem mečem. Ještěrovi se podlomily nohy. Vtom přiskočil Bane a zasadil mu smrtelnou ránu. Všichni jsme se svalili na zem a děkovali Bohu. Bylo to už poněkolikáté, co se nám podařilo vyváznout na poslední chvíli.

Najednou Anders zaječel a ukázal směrem za mě. Otočil jsem se. Těsně přede mnou stál jiný ještěr. Na další boj jsme již neměli síly, a tak jsem se rozběhl směrem k nejbližšímu žebříku do podzemí. Běželi jsme celou věčnost. Slyšel jsem Cordaina, jak řve. Nemohl jsem mu pomoci, neměl jsem sílu ani vůli, abych se otočil a bojoval.

Dopadl jsem na dno jeskyně. Těsně za mnou doběhl Anders. Za nějakou dobu přiběhl Bane se zraněným Cordainem. Byli jsme v bezpečí. Sem se ještěři nedostanou a my jsme se mohli v klidu vyspat. Museli jsme, ale nechat zapálenou pochodeň, aby na nás neútočili netopýři. Ti dokáží nepříjemně pokousal…

Dungeon Master II: Skullkeep
Dungeon Master II: Skullkeep, MS-DOS

Dočkali jsme se!

90% Score
85% Amiga Joker
67% PC Joker
50% GameSpot

Další recenze..

První díl Dungeon Mastera (viz Excalibur 4) přinesl do světa počítačových dungeonů desítky nových, neohraných a mnohdy nepřekonatelných nápadů. Byl to vlastně první „pořádný“ dungeon na PC. Po něm začaly přicházet jiné hry, s leckdy lepší grafikou, s lepší zápletkou, s více postavami, s novými nápady, ale jen málokterým z nich se podařilo překonat jeho atmosféru. Dungeon Master se stal mýtem nejen mezi dungeony, ale i mezi ostatními počítačovými hrami.

Není proto divu, že od jeho druhého dílu se očekávalo nejméně to samé. A očekávalo se to velmi, velmi dlouho, jelikož Dungeon Master 2 stále nepřicházel. Nyní je však tady a hned po prvních chvílích hry je mi jasné, že svému staršímu bratrovi ostudu určitě neudělá.

Už východ z podzemí, z nějž vylézá skupinka hrdinů, rozespalých po letech strávených v umělém spánku, dokonale nadchne. Místnost osvětlená pochodněmi na zdech, záclony plápolající ve větru a temná obloha viditelná z oken. Přede mnou je krb, stůl a nad ním visí obraz. Odsouvám stůl a pro jistotu si kliknu na obraz. Jaké je však moje překvapení, když se za ním objevuje výklenek plný věcí. Beru je a rozdělují mezi družinu. Snad každá druhá věc na obrazovce se hýbe. Otvírám dveře a vcházím do deště. Zableskne se hned jak vstoupím na trávu, možná je to špatné znamení, a možná ne. Vstupuji do neznámého světa, jak pro mě, tak pro postavy, které jsem si vybral.

Dungeon Master II: Skullkeep
Dungeon Master II: Skullkeep, MS-DOS

Deník Torhama Zeda, desátý den putování v zemí Zalk

..přišel jsem o své dva nejlepší meče. Takovej malej otrapa se zrzavou bradou mě je ukradl. I Bane ztratil jeden meč, a proto jsme se ho rozhodli vypátrat. Víme kam běžel a máme na něj speciální taktiku, bude proti němu bojovat Anders, který ovládá souboj beze zbraní a Cordain, který je z nás nejlepší kouzelník. Takhle nám nebude mít co šlohnout, zrzoun…

Hra byla původně vydána v roce 1993 v Japonsku pro PC-98. Teprve o dva roky později došlo k portaci hry pro systém MS-DOS a počítače Amiga.

Hrdinové země Zalk

Postavy se, stejně jako v „jedničce“ negenerují, ale jsou již předem navoleny. Každá má svou výbavu a nějaké peníze. Je zajímavé, že postavy nemají jedno povolání (Fighter, Wizard, Bard, Paladin atd.), ale mohou se zdokonalovat ve čtyřech oblastech (Fighter, Ninja, Priest a Wizard), přičemž každá z nich rozvíjí určité vlastnosti. Fighter, neboli bojovník, se zdokonaluje bojem s středními a těžkými zbraněmi (např: meč, sekyra, rapír, kord, šavle, palcát). Ninja, neboli „nydža“, nabírá své zkušenosti bojem beze zbraní (kop, úder), bojem s lehkými zbraněmi (dýka), bojem s vrhacími zbraněmi (dýka, hvězdice, kámen), ale i vrháním čehokoliv jiného (obraz, bedna, bomba, mrtvola kamaráda, mrtvola protivníka apod.). Priest, neboli léčitel, se zdokonaluje vyráběním lektvarů, převážně léčivých a Wizard, neboli kouzelník, se nezlepšuje ničím jiným, než kouzlením. Při každém přestupu o úroveň se zvětší hodnota vlastnosti, rozvíjené daným oborem, zvýší se počet životů, u kouzelníků vzroste počet many a u válečníků počet energie.

Dungeon Master II: Skullkeep
Dungeon Master II: Skullkeep, MS-DOS

Deník Torhama Zeda, dvanáctý den putování v zemí Zalk

…toho zrzka jsme vypátrali a když jsme s ním bojovali, tak do něj udeřil blesk. Nepřežil to, chudák. Meče byly v jeho tajné skrýši spolu s několika jinými zajímavými věcmi. Povedlo se nám také sehnat první ze čtyř částí klíče, který nám otevře hrad Skullkeep, v němž se nachází stroj „Zo Link“, který nás prý může dostat až ke zdroji zla, které pustoší zemi Zalk. Už máme i klíč ke dveřím Měsíčního klanu, za nimiž bude jistě druhý díl klíče do Skullkeepu, myslím, že to všechno zvládneme…

V zemi Zalk

Při prohledávání země Zalk, se můžete setkat s mnoha druhy nepřátel, kteří vás mohou pronásledovat, mnohou se vám schovávat, a nebo vás klidně obklíčí a udolají. A protože se změnila strategie protivníků, změnil se i způsob boje vašich postav. Při útoku zbraní si vybíráte způsob jeho vedení (seknutí, bodnutí, kop, úder rukou, hození zbraně apod.) a volíte si také směr natočení vašeho bojovníka, což se vyplácí hlavně při obklíčení skupiny. Autoři došli až tak daleko, že různým nepřátelům „přidělili“ nejpravděpodobnější strategii (vlci a loupežníci vás přepadnou ve skupině a snaží se vás obklíčit, dinosauři a jiní primitivní tvorové útočí jak se jim zachce, ale při nebezpečí utečou a magičtí a mechaničtí tvorové útočí rozumně a opatrně (zmizí, když po nich hodíte kudlu, nebo vypálíte blesk), ale zase bojují až do konce (k tomu byli také stvoření). V podzemí se setkáte nášlapnými pastmi, putujícími jámami, které se snaží dostat pod družinu a tím jí znemožnit pobyt v daném patře jeskyně, s balvany za nimiž se skrývají poklady, předměty nebo chodby a s podobnými záludnostmi.

Plánovala se i verze pro Sega Mega Drive, která však nikdy nevyšla.
A jako všude, jednu z nejhlavnějších úloh v dobrodružství hrají peníze. Ty můžete vydělávat sběrem hub a rostlinek, sběrem zbytků z vašich protivníků, prodejem magických předmětů, nebo obchodem. V každém městě jsou totiž jiné ceny předmětů, takže se vám leckdy vyplatí nakoupit dvacet rapírů V tomhle městě a v jiném je prodat. Obchodník věci sice vykupuje levněji než je prodává, ale ve městech jsou rozdíly cen některých předmětů tak vysoké, že se takovéto obchodování přesto vyplatí.

V prostoru Zo Link

Démonický strážce Dragoth se usmál: „Tak tahle bloudící skupinka se mě bude snažit porazit. No tak, už pojď. Torhame, už se na tebe těším. Ha, ha, ha.

Závěr

Dungeon Master 2 sice na první pohled nevypadá jako další superdungeon jako byly například Lands of Lore, ale už po několika minutách hraní vás začnou překvapovat špičkové pohyby vašich protivníků, neméně dokonalé animace předmětů, nebo drobnosti jako tajné skrýše za obrazy, stále rostoucí houby (kvůli jejich vysoké ceně), loupežníci nosící své mrtvé druhy na hromadu a podobné maličkosti.

  • Dokonalé animace
  • Atmosféra
  • Systém kouzel
  • Slabší grafika předmětů a postaviček v inventáři

Mrkvoslav Pytlík

Dungeon Master II: Skullkeep, FTL Games, 1995

Grafika - 90%
Animace - 98%
Hudba - 95%
Zvuk - 88%

93%

Originální hodnocení v časopise Excalibur.

Recenze byla publikována v herním časopise Excalibur, konkrétně v čísle 50 z roku 1995.

Excalibur

Články z herního časopisu Excalibur jsou publikovány s dovolením vydavatele Martina Ludvíka, majitele společnosti © Popular Computer Publishing.

Podobné články

Napsat komentář

Tip na další článek
Close
Back to top button