Pán smrtících pohledů. Vítejte ve světě, kde pouhým pohledem lze dokázat nemožné. Chcete se přenést na dálku bez jediného kroku? Kácet pohledem stromy? Zabíjet zrakem? Proč ne, vždyť myšlenka je přeci nejmocnější a nejrychlejší!
Nad ostrovem, na nejvyšším místě, stojí Sentinel. Pán celé země. Zlý vládce ostrova. Ostřížím zrakem obhlíží celý ostrov. Pátrá po jakékoliv známce života, aby ji mohl v zárodku zahubit. Neustále se pomalu se otáčí na vysoké hoře a pozoruje krajinu. Samozřejmě, že i vy máte podobné neobyčejné schopnosti.
Můžete pod sebe naskládat velké kameny, bloky, které budou vyšší než Sentinelova hora. Pak už jen stačí zlého pána ostrova odstranit a postavit se na jeho místo.
Hru začínáte téměř vždy v nejhlubším údolí ostrova, váš protivník (nebo protivníci) má obsazeny strategicky nejvýhodnější místa. Hlavní Sentinel pak stoji nejvýše.
Vy se nejprve pozorně rozhlédněte po nejbližším okolí. Nemusíte pospíchat, samotná hra se spustí až po vašem prvním kroku.
Již od začátku hry máte u sebe několik věcí. Bez nich byste se nemohl pohybovat. Předměty jsou vlevo nahoře na obrazovce znázorněny obrázky. Každá z věcí má svou hodnotu. Základní jednotkou je jeden strom. Ze dvou stromů vytvoříte jeden blok. Tři stromy představují jednoho muže. Pět mužů tvoří jednoho velikána. Menší Sentinel je ohodnocen jedním mužem, hlavní Sentinel se vyrovná jednomu muži a jednomu stromu (nebo čtyřem stromům). Předměty můžete během hry sbírat a tak zvětšovat své zásoby. Kurzorem si ukážete na čtverec – základnu, ze které si věc chcete vzít a stisknete tlačítko „sbírání“. Ozve se charakteristický zvuk a jste opět o něco bohatší. Můžete však sebrat jen předmět, který je ve stejné výšce jako vy nebo je pod vámi a bez potiží vidíte na jeho základnu.
Podobně si počíná i Sentinel. Stromy nechává bez povšimnutí, ale bloky a vaše muže se snaží zničit. Vše co získá, rozloží na prvočinitele – stromy a ty pak volně rozsází po okolí. Je zřejmé, že když nevidíte žádného ze Sentinelů, nemohou vás také vidět. Jak poznáte, že se Sentinel dívá zrovna na vás? Na obrazovce vpravo nahoře se rozbliká linka a počítač bude „šumět“. Sentinel vám postupně bude ubírat předměty, které jste si během hry nastřádali. Až vám nezbyde ani jediný, pak.. Bohužel, máte jen jeden život.Pronikavému pohledu nepřítele se lze samozřejmě bránit. Buďto se zamaskujete stromem nebo zvolíte ústup (přijdete tak o jednoho muže), či se rychle přemístíte na jiné místo. Jak? Zvolíte si prázdný čtverec, ukážete na něj kurzorem a stisknete tlačítko „postavení muže“. Pak stiskněte tlačítko „přenesení“. Tím opustíte staré tělo a ocitnete se v novém. Rychle stiskněte „sbírání“ a seberte svého starého muže. Takto se dokážete pohybovat po celém ostrově.
Obdobně se manipuluje s bloky. Můžete na sebe postavit libovolný počet bloků a na jejich vrchol postavit svého muže. Při stavbě to máme s bloky jednodušší. Budeme-li s nimi manipulovat, nemusíme kurzor nastavovat na základnu (resp. horní část) bloku, ale stačí jím ukázat pouze na blok.
Ještě pár slov ke strategii. Na každém ostrově (levelu) může být Sentinelů více. Nejprve zlikvidujte ty, kteří jsou umístění nejníže. Snažte se to udělat co nejrychleji, neboť nedokážete sledovat pohyb (otáčení) všech Sentinelů najednou. Nezdržujte se zbytečně vysbíráváním stromečků, ale stoupejte rychle vzhůru. Až vám zůstane na ostrově poslední Sentinel, změňte taktiku. Pozorně sledujte jeho otáčení. Nedopusťte, aby na vás pohlédl. Přemistujte se do těch míst, kam před chvílí koukal. Snažte se pečlivě vysbírat všechny stromky. Naposledy seberte hlavního Sentinela. Pak se postavte na jeho místo a stiskněte tlačítko „ústup“. Čím víc budete mít předmětů, tím na konci obdržíte vstupní heslo do vyššího levelu. Levelů je 9999, tedy něco přes týden hraní!
Když se mluví o hře Sentinel, vždycky se mi vybaví její osmibitová verze. Sentinel na osmibitech byl prostě dokonalý. Nezvyklé postupy, zajímavý nápad, dobré zvukové efekty. To hru vyneslo v roce 1986-7 do popředí všech herních osmibitových žebříčků a vyhrála dokonce jednu z kategorii her roku. (Pokuste si jen vypočítat, kolik bajtů připadá na jeden level, když jich je dohromady 9999 a Sinlair má 48KB volně paměti). Ale převod Sentinelu na 16-bitové počítače nedopadl dobře. Je až s podivem, jak špičkové osmibitové hry utrpí konverzí na šestnáctibity. Jsou to sice ty „staré dobré“, ale většinou jim chybí jakási specifická „příchuť“ nebo „opar“ (hudba, grafika), které hry vytvořené už přímo pro vyšší typy počítačů mají. Přesto Sentinel zůstane hrou, kterou si rádi zahrajete, i když z ni asi nebudete tak nadšení, jako já v šestaosmdesátém roce.
L.L.G
|
|
The Sentinel, Firebird, 1998
Smysl - 45%
Grafika - 58%
Hudba - 35%
46%
Originální hodnocení v časopise Excalibur.
Recenze byla publikována v herním časopise Excalibur, konkrétně v prvnímukázkovém čísle z roku 1990.