Jump, jump. Ne ne, Criss Cross nezačali programovat. Skákání je hlavním motivem také
v nové hře od TEAMU 17 zvané SUPEŽÁBA.
Co se druhu týče, je to svědčená plošinková skákačka podobná například ASSASSINOVI nebo HARLEKÝNOVI. Od zabíjecích her se však liší mírnějším chováním hlavního hrdiny žabáka Superfroga, kerý se na své pouti nemusí snažit pobít všechno živé, ale většinou se taktně vyhne či přeskočí. Skákačky, chodičky a „motačky okolo“ jsou již více méně ustáleným motivem Amiga her. Všichni amigáči většinou uhodnou, co je čeká v další obrazovce a kdy se kam pohnout. Kromě grafiky a hudby se nápad těchto plošinovek většinou blíží bodu mrazu, uhýbání zmagořeným robotům není zrovna věc složitá na myšlení. Hra, kterou se vám zrovna snažím přiblížit, je typickou ukázkou perfektního zpracování hry o ničem.
Naskýtá se první otázka. Proč je SUPERFROG o ničem? CHybí mu totiž jakákoliv dějová linie. Nové nápady by se sice našly, ale je to stará ohraná písnička tajných chodeb, bonusů, skákaček a prolézaček. První úrovní se musíte proskákat do úrovně druhé. Druhou úrovní do úrovně třetí a tak až do konce. Jednoduše se to řekne, avšak obtížnost hry je nasazena tak vysoko, že slíbený konec se ztrácí v mlze beznaděje, stejně, jako tomu je u většiny projektů TÝMU 17. Po dokončení každé úrovně se vám naskýtá možnost zahrát si na automatu hrušky-třešně o více energie, o nový život atd. Pokud máte štěstí, dostanete dokonce kód do následující zóny, abyste nemuseli hrát od začátku. Pokud však kupujete EXCALIBUR, všechny kódy najdete v rubrice Číty.
První úroveň vypadá poměrně jednoduše, avšak již kolo druhé se hemží úkoly pro skutečné pařany. Zóny následující neustále tuhnou a závěr hry hraničí s nemožností. Takovéhle programy si přímo koledují o tréninkové verze a jsou proto úspěšnými terči softwarových pirátů, kteří natrénovaný SUPERFROG prodají spíše nežli běžné obchody. Bez své típdesky Action Replaye bych se asi na Froga letmo podíval, prohlásil bye, bye a vypnul Amigu. S podvodem (životy jsou na adrese C017CF a mince jsou na C017D3) jsem hru dohrál až do konce coby docela záýbavné demo. Narazil jsem přitom i na několik zajímavých nápadů a skopičin, ke kterým se bez tréninku budete těžko dostávat. Netvrdím, že je to nemožné, ale stojí to příliš mnoho úsilí, které můžete věnovat slibnějším pařbám.
Druhá otázka zní: proč tyto hry vůbec hrajeme? My, počítačoví hráči si totiž libujeme v báječné grafice, animaci a hudbě. Supefrog tyto přednosti bezesporu vlastní, je to prostě podívaná na druhou. Možná, že jsem trochu excentrik, ale po šesti letech hraní mi takovéhle srandičky připadají naivní a zbytečné. Mnohem zajímavější jsou hry plné nápadů a přemýšlení, některé tuhé řežby také přichází v úvahu. V hezkém designu se mohu rochňat při sledování různých dem či zíráním na silikonové projekty virtuálních realit. Pokud by mi softwarovém obchodě doporučili SUPERFROG po hře ASSASSIN, asi bych jí šel vrátit s tím, že je to pouhá variace na stejné téma (a asi by mě vykopli). OK, Superžába je jistě složitý a rozlehlý projekt. Scroll do všech stran je báječně plynulý, po egyptské zóně si dokonce proletíte střílečku PROJEKT F, závěrečná zóna je tedy správně Sci-fi zpracovaná. Podívali jsme se tedy na další skvělé (hratelné) demo od TEAMU 17, užili si trochu báječné grafiky a animace a můžeme si zase chvíli počkat, až na světlo denní vyleze další „klasická“ běhačka skákačka. A ještě přileju oheň do ohně tvrzením, že mě to štve. Podívejte se třeba na tvorbu firmy BULLFROG – POPULOUS I, POPULOUS II, POWERMONGER, SYNDIKÁT. To jsou panečku hry, které nemají obdoby od samotného úsvitu paření. SUPERFROG je dobrý pouze na tři věci: můžete se vytahovat, co všechno Amiga dokáže; můžete jím pobavit své mladší sourozence či labilní kamarády a když už opravdu nebudete vědět, co si zahrát, zapařte SUPERFROGa a alespoň si užijete hezké grafiky a animace.
ANDREW
Originalita - 45%
Zábava - 60%
Prostředí - 76%
Grafika - 85%
Hudba - 79%
Efekty - 75%
70%
Originální hodnocení v časopise Excalibur.
Recenze byla publikována v herním časopise Excalibur, konkrétně v čísle 18 z roku 1993.